Alla inlägg under maj 2014

Av Helen - 26 maj 2014 11:50

Vårens första marknad flöt på lugnt och fint. Fint väder, en del nya producenter och mycket folk. På vårmarknaden brukar det vara lite mindre besökande, både producenter och kunder. Att det är mindre producenter beror på att frukt och grönt inte är färdigt. Men det var många kunder i lördags. Trevligt och jag hoppas att det är en trend som håller i sej. Jag upplever det som att fler och fler folk faktiskt inser att vi måste äta mer svenskproducerade produkter.
Läste någonstans, kommer tyvärr inte ihåg var, att om all import (mat) blir stoppad, så är vi endast självförsörjande tre (3) dagar. Då funderar jag helt klart på alla problem som medföljer, tex stöld och våldsbrott i jakten på mat.
Det är nog på tiden att man tar ställning. Det är ju så att en kan inte göra allt men alla kan göra något. Det räcker tex att man bestämmer sej för att köpa en svensk/rättvisemärkt/KRAV/ekologiskt eller vad det nu är, produkt, för då har man ändå gjort något. Det kan vara avgörande för det svenska lantbruket.

Nytt för i år är vår äggförsäljning. Vi tjuvstartar under vårmarknaden med en väldigt begränsad mängd. Dock kommer vi från den 1:a juli månad vara uppe i full produktion och det går utmärkt att komma till gården och handla. Vi har en del örter och grönsaker men i begränsad mängd då vi är i uppstarten detta år. Kaffe och hembakt, endast förbeställt, finns att tillgå utomhus vid fint väder.


Vi hörs och ses

Helen

Av Helen - 12 maj 2014 11:53

Jag brukar göra min egen müsli. Dels för att det är mycket godare dels för att jag kan välja vad jag vill ha i den. Jag brukar ha havregryn, rågflingor, hasselnötter, mandel, pumpakärnor, vetekli, linfrö mm. Sedan tillsätter jag lite frukt och bär efter smak och tillgång. Mums:-)
På bilden ser ni min hemgjorda müsli serveras med fil som jag fick förmånen att göra på mjölk direkt från gården.
Det var ett test och det föll familjen väl i smaken. Vem vet, det blir kanske en ko i framtiden.
För vän av ordning kan tilläggas att mjölken pastöriserades innan den användes.

Senaste inläggen

Presentation

Tidigare år

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Recept

Recept

Här kommer du att kunna läsa mina recept.


Ovido - Quiz & Flashcards