Direktlänk till inlägg 13 augusti 2013

Nu har jag köpt en stuga i Höllviken!

Av Helen - 13 augusti 2013 20:37

Jag har köpt en liten stuga i Höllviken. Det trodde jag aldrig att jag skulle få råd till. Med den lilla insats jag kunde bidra med och den lönen från mitt jobb borde det inte gå. Men visst, man ska aldrig säga aldrig. Nu är det gjort. Det känns bra, mycket bra till och med. 

Visserligen, en viss reparation behövs, men till det priset, hallå, vad förväntar man sej?! Vi kommer att lägga nytt tak och nytt häftigt golv. Man ska ju ändå trivas liksom. Kommer att bli häftigt till vintern, lite belysning som avger värme och trevligt ljussken, mm mysigare kan det inte bli. Ja, jag riktigt längtar dit. 

Sen får man ju hoppas att det blir en lagom svensk vinter. Vi vill ju kunna besöka stugan utan att skotta oss fram varje dag. Det kan bli ganska drygt. Men dit ska vi ju. Vi måste ju se till att våra inneboende har det bra. Dom ska ju faktiskt betala för sej också, alltså måste dom ha det bra. Även om det blir jättekallt. 

Förresten, jag har nog inte nämnt att det ska vara höns i lekstugan som vi köpte i Höllviken;-)


Jag har ju gått och blivit hönsägare. Jag har köpt köttrashöns som jag både ska få fint kött och en hel del ägg ifrån. Rasen heter Australorp. Än har dom inte börjat värpa för dom är bara små kycklingar. Men till nästa vår så ska vi förhoppningsvis få en del ägg.

Vi köpte 5 tuppar så i oktober blir dom slaktade och ska bli en massa middagar. 


Årets kräftor är kokta, infrysta och en del är till och med provsmakade. Jag har kokt efter ett nytt recept i år. Med öl i och det var överraskande nog mycket gott.

Varje år har det varit lite oroligt om jag skulle få tag i krondill eller inte. Det har vissa år varit mycket svårt att få tag i och de bönder som sålt har prioriterat gurkinläggningar. Så, ibland har jag faktiskt ljugit. Men nöden har faktiskt ingen lag. Jag måste bara ha krondill annars kan jag inte koka kräftor.

Det blir liksom inte gott utan. Har provat med dillfrö på burk. Men det kunde jag låtit bli för det blev inte gott. Men, i år har jag genom en kompis hittat massor av krondill. Och jag menar massor. Det är hobby odlare som lägger sin tid i trädgårdslandet och har mycket olika grödor. Däribland dill. Jag har den turen att jag får köpa hur mycket dill som jag behöver.

Behöver jag nämna att jag är jättetacksam för dessa fantastiska människor.


På återseende


Helen



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helen - 20 juli 2015 12:25

Vi finns där det händer... Och till helgen är det på Antikrundan i Helsingborg med Vin & Deli. Vi kommer att stå med vår vagn och ha med en massa delikatesser i form av kotletter, flintastek, lammracks, färs, entrecôte. Ja du läser rätt, bara en ma...

Av Helen - 27 maj 2015 12:36

Till helgen står Grevingetorpslamm i Skanör Falsterbo med lammprodukter av olika slag. Vi riktar in oss på chark då det kan vara svårt att transportera sej med färskt kött under dagen.  Vår fantastiska ölkorv kommer att finnas till försäljning samt...

Av Helen - 19 maj 2015 16:13

Du missar väl inte Skånes matfestival 2015 till helgen? Det är andra året och första året blev en succé så ta tillfället i akt att vara en del av denna fantastiska festival. En festival utöver det vanliga. Här stöter du på de mest fantastiska sma...

Av Helen - 2 maj 2015 09:01


  Bakdag! Massor med chokladfyllning, mums till kaffet.   ...

Av Helen - 31 mars 2015 17:04

...att berätta hur lakritsmarängsvissen blev. Åh den blev bara så sagolikt god! Den lite sega lakritsmarängen blandat med hallongrädde toppat med lite kolakräm smaksatt med flingsalt. Fantastiskt gott om jag får säga det själv. Och vem skulle hindra ...

Senaste inläggen

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Recept

Recept

Här kommer du att kunna läsa mina recept.


Ovido - Quiz & Flashcards